En anden ting der også var slående, var enigheden om, at det er supervigtigt at kommunikere om alt det grønne. Men samtidig synes der at være en udtalt famlen og usikkerhed over for, hvordan man lige griber den der kommunikationsopgave om bæredygtighed og virksomhedens grønne profil an? Altså, vi har jo verdensmålene på vores website og skriver lidt om dem… og i vores årsrapport har vi også skrevet lidt om, at vi er i gang med at lave et CO2-regnskab… og vi skal også passe på, at vi ikke ryger ud i green washing, det er der blevet advaret meget om…
Fortæl hvad I gør. Vis hvad I gør.
Vær konkrete og nede på jorden
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er mit ærinde at tale ned til nogen, tværtimod. For jeg forstår sagtens, at der kan være usikkerhed og famlen over for opgaven – måske lige præcis fordi den er blevet italesat som en speciel opgave, en nærmest helt ny disciplin af akademisk tilsnit.
I stedet tillader jeg mig at læne mig op ad mine mere end 25 års erfaring inden for kommunikation og komme med et kommunikationstrick, der er 100 % bæredygtigt: Fortæl hvad I gør. Vis hvad I gør. Vær konkrete og nede på jorden.
Verdensmålene er fine nok – men også møgkedelige og langt fra hverdagen
Det er fint at skrive noget om, at I arbejder for verdensmål nr. x, y og z – der er bare ikke ret mange andre end jer selv og læserne af jeres årsrapport, der for alvor synes, det er interessant.
Medmindre… I rent faktisk gør noget, har konkrete eksempler! Jeres kunder, leverandører og øvrige samarbejdspartnere vil i langt de fleste tilfælde gerne høre om konkrete eksempler og tiltag, der er med til at gøre jeres virksomhed, jeres forretningsmodel, jeres værdikæde grønnere og mere bæredygtig – hvis det også er eksempler og tiltag, der kan være med til at gøre deres virksomhed, deres forretningsmodel, deres værdikæde grønnere og mere bæredygtig (samtidig med, at der tjenes penge, vel at mærke…)
Så den grønne elefant skal ligesom sin grå fætter spises i små bidder – eksempel efter eksempel. Og har I ikke de konkrete eksempler eller tiltag – ja, så er det, at I skal være opmærksomme på ikke at falde i fælden om at tvangskommunikere en grøn profil. Så begynder det nemlig at lugte af green washing og ikke-bæredygtig (læs: utroværdig) kommunikation.
Er I opmærksomme?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Lotte Elkjær Flugt
Seniorkonsulent, Kommunikationsarkitekt