Der står krise med fed på agendaen, og eksperterne taler om verden i forandring, inflation, energikrise, vinteren hvor EU bliver testet…
You get the picture…
Men hvad så med den grønne omstilling? Nu bliver straks sjovere.
Alle er enige om, at Danmark er i en heldig position. Vi har den bedste kystlinje for vind i Europa, og danske virksomheder er i front for grøn energi.
EU og bankerne har også grøn omstilling på agendaen. Den europæiske centralbank giver billigere finansiering til grøn omstilling, og har du styr på papirarbejdet, kan du få din del af fordelene.
Hvor langt er de danske industrivirksomheder?
Tal fra Mandag Morgen viser, at kun en ud af tre danske SMV’er arbejder med grøn omstilling i ”nogen eller høj grad”.
Det er ikke ret mange, når vi samtidig kan se, at over halvdelen af de større virksomheder er i gang med avancerede teknologier og hele molevitten.
Det betyder, at de større virksomheder stiller krav til deres SMV leverandører i værdikæden om at have styr på bæredygtighed.
Inden du når at skrive ”kommunikationsstrategi”, er grøn omstilling din license to operate, så hvordan kommer du videre?
- Du aktiverer dine medarbejdere
Guldet er på gulvet.
Så lad os finde en god model for at tale grøn omstilling med græsrødderne, så vi får alle med i samtalen.
De seks bedste ideer
Vi ved, at medarbejderne rigtig gerne vil bidrage til grøn omstilling, men det sker ikke af sig selv. Du får brug for en kommunikationsplan og en metode for den interne kommunikation, hvis du vil høste guldet.
Hér er mine seks ideer, der gør det komplekse enkelt og skaber grøn medarbejder-motivation:
1. Just do it
Gør hellere noget i dag end at vente på en forkromet kommunikationsstrategi i morgen. Der er små ting, som du kan sætte i gang med det samme. Skab en Teams gruppe til gode ideer, skriv små indlæg i de interne nyhedsbreve om jeres grønne omstilling, sæt sedler ved vandhanerne om at spare på vandet. Vær i det hele taget til stede med de grønne budskaber i løbet af dagen.
2. Hav et internt forum
Det interne forum for grøn kommunikation skaber synlighed, rækkevidde og bevidsthed, som hjælper jer med at holde bæredygtighed levende. Du kan have et board til ideer, hvor bidragene kan være anonyme, så alle er lige. Du kan dele blogs om fremdrift, og dele de resultater I opnår, uden filter.
3. Intern grøn kommunikation er IKKE marketing
Gem den taktiske kommunikation til investorer og eksterne stakeholders. Den grønne interne kommunikation skal motivere, og takke dem der bidrager. Du må gerne fyre den af, og bare fejre alt det I opnår for jeres grønne omstilling.
4. Fortæl det først
Når du kommunikerer jeres grønne nøgletal og indsatser i det hele taget, så fortæl det internt først. Rækkefølgen betyder noget. Når du går internt først, skaber du fortrolighed, og gør det tydeligt at det er jer som virksomhed, der kommer først.
5. Brug teknologi
Vælg dit værktøj til at gøre det let at dele. Nogle virksomheder bruger Teams, Yammer eller andre teknologier til at dele og kommunikere internt om grønne initiativer. Brug det værktøj du kan lide. Bare vælg et, der gør det enkelt og hurtigt for alle at dele viden og ideer.
6. Præmier
Yes, det er primitivt, og yes, det virker. Jeg elsker præmier for indsats og resultater. Måske du kan give præmier for månedens grønne idé, den mest kreative idé, eller hvad du nu synes. Det viser, at du tillægger grønne ideer konkret værdi.
Det vigtigste til sidst
Tager du én ting med dig fra bloggen, så lad det være, at grøn omstilling stadig er i live, selvom der er krise. Bæredygtighed er mere end nogensinde før centralt for forretningen, og ambitionerne bliver kun større.
Er du ikke i gang nu, så gør hellere noget enkelt i dag end at vente på et stort strategisk initiativ i morgen.
Den interne grønne kommunikation er en dialog – en samtale – hvor ideer og initiativer udveksles.
Ræk ud i dit netværk for at få ideer og høre erfaringer, og tag fat i en af os her hos Gammelbys når du får brug for inspiration og konkrete projekter. Det kan hurtigt blive en grønnere dag.
Behov for en snak?
Det her ved jeg nemlig noget om – og jeg giver det gerne videre!
Maria Brøndum
Digital chef, Gammelbys