Til juni forventes CSRD – direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering – at blive vedtaget. I første omgang skal virksomheder med +500 ansatte aflægge rapport om deres bæredygtighed med virkning fra regnskabsåret 2024.
Bæredygtighedsrapportering. Eller ESG-rapportering, kært barn har mange navne. Det lyder næsten lige så ubehageligt som at gå til tandlægen. Det skal overstås hurtigst muligt og så smertefrit som muligt, så man kan komme videre med sit arbejde og øvrige gøremål.
Pyyha, når du måske at tænke lige nu – heldigvis gælder det ikke for vores virksomhed, for vi er jo kun 50 medarbejdere!
Men, du bliver nok ramt alligevel. Virksomheder der skal rapportere på bæredygtighed, skal nemlig rapportere på data fra den samlede værdikæde. Og er du underleverandør, går der jo ikke lang tid, før dine kunder banker på hos dig med en forespørgsel.
Så kan du jo sætte dig ned, vente og håbe på, at de ikke beder om alt for mange data og oplysninger om jeres produkter, processer eller andre ting til deres rapportering.
Hvis du kun ser bæredygtighedsrapportering som en administrativ opgave, der skal opfylde (minimums-)lovkravene, så bliver det et nødvendigt onde, der bare skal overstås så hurtigt og smertefrit som muligt. På linje med tandlægebesøget.
Sådan fortæller du om jeres grønne initiativer – og overholder markedsføringsloven.
Læs vores kvikguide til forbrugerombudsmandens kvikguide her
Men hvad nu, hvis du vender perspektivet og ser på kravene om bæredygtighedsrapportering som en mulighed for at markedsføre jer – måske ovenikøbet på noget, I allerede gør i dag, men bare ikke har været opmærksomme på at kommunikere aktivt?
Bæredygtighed er ikke kun et lovkrav, det er en konkurrenceparameter. Lige nu er der et åbent vindue for at positionere sig som dem, der kan noget specielt inden for deres fag- og produktområde i relation til bæredygtighed. I har et lydhørt publikum.
Og der er god grund til at rykke lige nu. På sigt bliver bæredygtighed ikke kun en konkurrenceparameter, I kan blive tilvalgt på – hvis I altså har sørget for at sætte jer forrest i bussen. Inden for en overskuelig fremtid vil bæredygtighed blive en hygiejnefaktor: har I ikke styr på jeres bæredygtighed, bliver I fravalgt.
Mit gæt er, at I allerede lever op til en række krav og standarder, fx hvis I er underleverandør i industrien. Har I fortalt om det – mere end bare at sætte et certificeringsstempel på forsiden af jeres website?
Og hvordan er jeres omdømme helt generelt? Hvordan er I positioneret i markedet? Bliver I set som kulsorte, halvgrå, eller har I en nuance af grønt? Er I bannerførere på bestemte områder, eller arbejder I på at blive det? Uanset hvor I ligger på den grønne skala, så sørg for, at det kommunikeres tydeligt i jeres brand. Det er der konkurrencefordele og forretning i.
”Bæredygtighed er nødt til at blive en del af en virksomheds brandfortælling. Og det skal være ægte og autentisk, det skal komme indefra. Kun når det er forankret på det niveau, bliver det taget alvorligt.”
— Læs vores interview med Sofie Randel, stifter af Don´t Waste it og Rethink event
Kommuniker bæredygtige initiativer!
Tag fat i mig og få en snak om, hvordan I udnytter jeres bæredygtige initiativer optimalt i jeres kommunikation
Lotte Elkjær Flugt
Seniorkonsulent, Kommunikationsarkitekt